Nieuwe bmw i5

Nieuwe bmw i5

23 oktober 2023

Voor degenen die reikhalzend uitkeken naar de onthulling van de nieuwe BMW 5 Reeks, is er goed nieuws. De opvallende, grootschalige niergrille en de gedeelde koplampen zijn niet van de partij in de G60-generatie, wat resulteert in een herkenbaar en aantrekkelijk ontwerp.

Dit doet denken aan de nieuwe Mercedes E-Klasse (W214), die weldra de belangrijkste concurrent zal zijn voor deze nieuwe BMW 5 Reeks. Net als hun Duitse tegenhanger uit Stuttgart zal het gamma van de 5 Reeks binnenkort worden uitgebreid met een Touring-model, gepland voor de lente van 2024.

Interessant om te weten is dat de elektrische i5 ook een stationwagon-versie zal krijgen. Bovendien staat de lancering van een krachtige M5 op de agenda, die wordt aangedreven door de V8-biturbo plug-in hybride motor van de BMW XM. De achterzijde van de auto heeft enkele elementen gemeen met de nieuwe BMW 7 Reeks, maar vermijdt voorspelbaarheid in het ontwerp. BMW beschrijft de vormgeving van de nieuwe 5 Reeks als elegant, met een vleugje sportiviteit.

Dit sportieve karakter wordt weerspiegeld in de indrukwekkende wielen, die een diameter tot 21 inch kunnen hebben om de robuuste batterijvloer van de BMW i5 te verhullen. Voor de elektrische modellen zijn Performance Aero-velgen beschikbaar met lamellen die openen en sluiten om de luchtweerstand te optimaliseren, wat resulteert in een opmerkelijke lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23.

De nieuwe BMW 5 Reeks heeft een groeispurt doorgemaakt, met een toename van 10 centimeter in lengte en een wielbasis die met 2 centimeter is gegroeid. Deze extra ruimte komt vooral de inzittenden ten goede. De standaard vierwielbesturing, samen met de optionele anti-rolstabilisatie die al bekend is van het vorige model, zorgt ervoor dat de G60 soepel door bochten kan manoeuvreren.

Binnenin de nieuwe BMW 5 Reeks blijft de focus gericht op de bestuurder, zoals we dat gewend zijn van de Duitse autofabrikant. In plaats van de middenconsole te richten op de bestuurder, hebben ze gekozen voor gebogen displays, die ze 'curved displays' noemen. Deze displays bieden een meeslepende ervaring, zonder de passagiers te verwaarlozen. Het centrale infotainmentscherm biedt zelfs de mogelijkheid om films te streamen en games te spelen, zodat de tijd tijdens de onvermijdelijke laadstops in de elektrische BMW i5 plezierig kan worden doorgebracht.

De G60-generatie van de BMW 5 Reeks is uniek, omdat deze maar liefst drie verschillende aandrijfopties ondersteunt. Dankzij het flexibele CLAR-platform, dat ook wordt gebruikt voor de i4 en de 7 Reeks, kunnen kopers kiezen uit mild hybride, plug-in hybride en volledig elektrische aandrijfsystemen.

Bij de lancering zijn er twee verbrandingsmotoren beschikbaar, één op benzine (520i) en één op diesel (520d), beide met achter- of vierwielaandrijving (xDrive). Daarnaast zijn er twee versies van de elektrische BMW i5: de achterwielaangedreven eDrive 40 en de vierwielaangedreven M60. In het begin van 2024 worden nog twee plug-in hybride varianten geïntroduceerd, maar deze zijn waarschijnlijk minder interessant voor de Belgische (fleet)markt.

De BMW i5 eDrive 40 wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 340 pk. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 82 kWh en biedt een indrukwekkend rijbereik van 582 kilometer. De BMW i5 M60 maakt gebruik van dezelfde accu, maar heeft een iets korter bereik van 516 kilometer.

Gelukkig zijn de laadpauzes van korte duur. Met een maximale DC-laadsnelheid van 205 kW zou het slechts een half uur moeten duren om de batterij op te laden van 10% naar 80%. AC-laden kan in principe met 11 kW, maar je kunt ook kiezen voor de optionele 22 kW lader, die standaard is op de BMW i5 M60. Daarnaast wordt het geautomatiseerde Plug & Charge-systeem geïntroduceerd, waarmee je tot vijf verschillende providers kunt instellen.

De BMW i5 M60 pakt uit met twee elektromotoren die samen een systeemvermogen van 601 pk leveren. Hierdoor kan de auto in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en bereikt hij een topsnelheid van 230 km/u. Je kunt de i5-modellen onderscheiden van de nieuwe BMW 5 Reeks door hun gesloten grille, terwijl de M Performance-variant zwarte accenten heeft.

Wat betreft de prijs, is de nieuwe BMW 5 Reeks iets duurder geworden, met een basisprijs van 57.000 euro in Duitsland. Hoewel de verbrandingsmotoren op hun retour zijn, dragen kopers nog steeds bij aan het ontwikkelingswerk dat het veelzijdige CLAR-platform met zich meebrengt. Als je de viercilinder turbomotor vervangt door een elektrische aandrijving met batterijen, zal de prijs stijgen tot minstens 72.000 euro in Duitsland. Voor de elektrische M60-topversie zal dit bijna 100.000 euro bedragen. BMW verdedigt deze prijspolitiek door te stellen dat het basisinterieur is geüpgraded met sportstoelen die standaard zijn bekleed met Veganza-ecoleer.

 

Maar uiteindelijk, wie maakt zich druk om basisprijzen? De gemiddelde uiteindelijke prijs met opties zal veel hoger liggen en wordt vooral bepaald door Total Cost of Ownership (TCO) en restwaardeberekeningen, vooral in een bedrijfswagenland als België.